AMSTERDAM - Op 5 september vond de officiële aftrap plaats van de 'Allergrootste Bingo Ooit' van de VriendenLoterij in samenwerking met Amsterdam UMC, KWF, de Hersenstichting en Stichting MS Research. De opbrengsten zijn voor een geheel nieuwe vorm van onderzoek naar kanker en hersenziekten dat de komende tien jaar binnen de muren van het Research & Diagnostiek Centrum ADORE van Amsterdam UMC plaatsvindt. Hier slaan 2.000 neurowetenschappers en kankeronderzoekers de handen ineen om gezamenlijk betere diagnoses te stellen en effectievere behandelingen te realiseren. De nationale campagne 'Samen tegen kanker en hersenziekten' wordt ondersteund door twintig bekende retailers, waaronder Albert Heijn, Jumbo, MediaMarkt en Bruna.


De kick-off van de Allergrootste Bingo Ooit in onderzoekscentrum ADORE. VriendenLoterij-ambassadeurs Irene Moors, Robert ten Brink en Wolter Kroes trappen de campagne af samen met patiënten en wetenschappers van ADORE.

Onder leiding van VriendenLoterij-ambassadeurs Irene Moors, Robert ten Brink en Wolter Kroes, ook ambassadeur van Stichting MS Research, vond de kick-off plaats in het ADORE-centrum dat begin volgend jaar haar deuren opent. Irene Moors: "Maar liefst 1 op de 2 mensen krijgt in het leven te maken met kanker en 1 op 5 met een hersenziekte. Dat maakt dat iedereen wel iemand kent of zelf ziek wordt. Er is uitzicht op nog beter onderzoek, wat in ADORE de kans krijgt. Dat steun ik heel graag, en hopelijk de rest van Nederland ook. Want de kracht zit 'm in samen in actie komen. En dat is wat we hiermee doen!"

Kruisbestuiving

De samenwerking tussen neurowetenschappers en kankeronderzoekers maakt ADORE uniek. Vanuit beide disciplines is een onderzoeksdirecteur aangesteld om de groepen met elkaar te verbinden. Maarten Bijlsma, onderzoeksdirecteur ADORE: "Door elkaar te laten zien hoe je te werk gaat, door technieken en faciliteiten te delen, komen de onderzoekers tot andere ideeën. Ze worden gestimuleerd anders te kijken naar wat zieke hersencellen en tumorcellen gemeen hebben. We hopen met deze kruisbestuiving sneller tot nieuwe medicijnen en behandelingen te komen voor de patiënten. Denk hierbij aan immunotherapie, celtherapie en het anders inzetten van bestaande geneesmiddelen."

Opvolging van Grootste Bingo Ooit

Twintig winkelketens, waaronder Albert Heijn, Jumbo, MediaMarkt en Bruna, dragen de nationale actie een warm hart toe door op de winkelvloer de Allergrootste Bingo Ooit in de schijnwerpers te zetten. De VriendenLoterij organiseerde in 2007 de 'Grootste Bingo Ooit' voor het Cancer Center van Amsterdam UMC. Nog altijd spelen deelnemers hiervoor mee: inmiddels is er al meer dan 35 miljoen euro met die actie opgehaald. Met deze nieuwe editie, de Allergrootste Bingo Ooit, kan iedereen in Nederland meespelen voor ADORE en daarmee onderzoek naar kanker en hersenziekten steunen. Bingomee.nl