Interactieve experimenten in de NEMO Science Tour. Foto: DigiDaan
Blijf nieuwsgierig
Nieuwsgierigheid, zelf ontdekken en spelenderwijs leren loopt als een rode draad door de geschiedenis van het museum. Om tot creatieve oplossingen te komen voor uitdagingen van de toekomst zijn nieuwsgierige mensen nodig. Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je blijft groeien, als kind én als volwassene. Daarom wakkert NEMO nieuwsgierigheid aan én roept het museum alle Nederlanders op om vragen te stellen aan NEMO op NEMO100jaar.nl. Elke vraag wordt beantwoord. Ook maken vragenstellers kans op een ticket voor het Jubileumfeest op de verjaardag van NEMO, vrijdag 8 december.
Geschiedenis NEMO
Van volgepakte rommelzolder tot interactief museum met ruim 700.000 bezoekers per jaar. NEMO is in 100 jaar tijd flink getransformeerd. Maar nieuwsgierigheid, vragen stellen en zelf ontdekken zijn een rode draad in de geschiedenis van het museum. Schilder en verzamelaar Herman Heijenbrock richtte in 1923 het Museum van den Arbeid in Amsterdam op, met het doel om de gewone burger en de jeugd in het bijzonder te betrekken bij ontwikkelingen in de industrie en meer te leren over technologie. Het museum kreeg in 1954 de naam Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT). Na een aantal verschillende locaties werd in 1997 het iconische gebouw boven de IJtunnel geopend. NewMetropolis zoals het toen heette, werd later omgedoopt tot NEMO.
Partner
De jubileumviering wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij, hoofdpartner van het jubileumprogramma van NEMO. Met de bijdrage wil de VriendenLoterij cultuurbezoek vergroten en nieuw publiek naar musea trekken.