ALMERE - Met in totaal 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen met een hefcapaciteit van 1,0 tot 2,0 ton vervangt Linde Material Handling (MH) zijn vorige serie elektrische vorkheftrucks en zet de koers uit voor de toekomst. Het doel van de nieuwe trucks: aanzienlijk verbeterde ergonomie en een merkbare toename in prestaties. Dit wordt niet in de laatste plaats gewaarborgd door de modellen met geïntegreerde lithium-ion batterij.

Elektrische drie- en vierwielheftrucks met een hefcapaciteit tot en met twee ton vormen het grootste marktsegment van alle industriële heftruckklassen. Ze zijn net zo onvervangbaar in horeca groothandels, distributiecentra en de voedselproductie, als in de bouwmaterialenhandel, metaalverwerkende bedrijven en chemische productie of in de papier- en houtbewerkingssector. Hun toepassingsgebied strekt zich uit van een paar transporttaken per dag tot veeleisende operaties in meerdere ploegen met last die permanent op de maximale capaciteitslimiet zitten. Bij andere toepassingen hebben de trucks weinig manoeuvreerruimte of worden ze blootgesteld aan uitdagende omgevingsomstandigheden als hitte, kou, stof of vuil.

De nieuwe elektrische heftrucks zijn verkrijgbaar in een ongekende verscheidenheid aan modellen om aan de meest uiteenlopende eisen van klanten te voldoen: van 1,0 tot 2,0 ton hefcapaciteit, driewielige en vierwielige trucks met geïntegreerde lithium-ion of loodzuurbatterij. Ze bieden allemaal maatwerk, maximale prestaties indien gewenst en een ergonomische werkplek. “Linde MH zet opnieuw de norm in dit belangrijke heftrucksegment. Dankzij nieuwe technologieën en een geoptimaliseerd truckontwerp wordt nog beter voldaan aan de eisen van onze klanten voor krachtige, energiezuinige, comfortabele en veilige trucks,” zei Torsten Rochelmeyer, Senior Director Strategy & Solution Portfolio bij Linde Material Handling, bij de productlancering.

Twee verschillende varianten: Linde Xi en Linde E
In totaal 12 nieuwe Linde Xi-modellen in de hefcapaciteitsgroep van 1,0 tot en met 2,0 ton met geïntegreerde lithium-ion batterij zorgen voor maximale prestaties en een uitgebreid toepassingsgebied. Nog eens 14 varianten brengen de tot nu toe standaard Linde E14 tot E20 elektrische heftrucks met hefcapaciteiten van 1,4 tot 2,0 ton en een loodzuurbatterij op een nieuw technologisch hoogtepunt. Bestuurders kunnen wisselen tussen loodzuur en lithium-ion batterijen of bestaande batterijen blijven gebruiken volgens het ‘plug & play’ principe. De elektrische modellen zijn ook ontworpen voor het gebruik van brandstofcellen.

Prestaties in een notendop
De combinatie van de geïntegreerde 90-volt lithium-ion batterij en de elektrische SRM motor creëert een aanzienlijke efficiëntieverhoging bij het dagelijks gebruik van de Linde Xi10 tot Xi20 modellen. De truck accelereert in korte tijd naar een topsnelheid van 20 km/u. Daarnaast maken ze hef- en daalsnelheden mogelijk die tot 20 procent boven het gemiddelde van concurrerende trucks liggen. Een geschikt thermisch managementsysteem zorgt ervoor dat het volledige motorvermogen te allen tijde kan worden benut, zelfs bij hoge belasting en continu gebruik. “Op het gebied van prestaties leggen de nieuwe trucks de lat aanzienlijk hoger - zelfs in vergelijking met de concurrentie,” benadrukt Torsten Rochelmeyer. Voor de Linde E14 tot E20 modellen vertrouwt Linde MH op de beproefde 48-volt lithium-ion batterijtechnologie en onderhoudsvrije elektrische wisselstroom motoren, waarmee ook een hoog prestatieniveau wordt bereikt.

De bestuurder op één: gebruiksgemak creëert een aantrekkelijke werkplek.
“Vacatures in logistiek en warehousing zijn steeds moeilijker in te vullen,” zegt Portfolio Manager Rochelmeyer, die het erger wordende personeelstekort op dit gebied beschrijft. “De nieuwe elektrische vorkheftrucks van Linde spelen HR-managers daarom perfect in de kaart in de strijd om arbeidskrachten. De ruime werkplek maakt zijn belofte waar: bij de ontwikkeling is er alles aan gedaan om in de behoeften van de heftruckchauffeurs te voorzien en hen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun werk.” Dit is vooral duidelijk bij de Linde Xi10 - Xi20. Met de geïntegreerde lithium-ion batterij hebben de ontwerpers extra flexibiliteit gecreëerd. De opstap is aanzienlijk groter en lager. De voetruimte is ongeveer 30 procent groter dan gebruikelijk in deze truckklasse en biedt meer bewegingsruimte. Alle elektrische heftruckversies hebben ook meer hoofdruimte. Torsten Rochelmeyer spreekt van een echt ruimtewonder: “Zelfs zeer lange bestuurders voelen zich comfortabel en kunnen ontspannen werken.” Het nieuwe verwarmingssysteem is een uniek verkoopargument in de sector. Verstelbare ventilatie-openingen die rond de werkplek van de bestuurder zijn geplaatst en een verbetering van 60 procent in warmteafgifte vergeleken met vorige modellen zorgen voor een echt comfortabel klimaat in de cabine, zelfs bij zeer lage buitentemperaturen. Als het buiten echter erg warm is, kunnen de trucks worden uitgerust met een optioneel airconditioningsysteem. De integratie in het beschermdak is een primeur in de branche. De dempings- en ontkoppelingsconcepten op de assen en hefmast zijn een andere belangrijke comfortfactor. Ze verminderen effectief schokken en trillingen, waardoor de fysieke belasting afneemt en de bestuurder gezond blijft. Tegelijkertijd voorkomen ze dat ze voortijdig vermoeid raken. Het standaard 3,5 inch display en het optionele 7 inch display doen denken aan de huidige interieurnormen in de auto-industrie. Dit voorziet de bestuurder van een breed scala aan informatie. De lijst met optionele extra's bevat nóg een uniek verkoopargument in de branche: Linde Steer Control. Het klassieke stuurwiel kan worden vervangen door een ministuur of een joystick. De linkerarm van de chauffeur rust op een leuning en hij bestuurt de truck met alleen zijn vingers en minimale bewegingen, waardoor hij minder wordt belast.

Veiligheid op de werkvloer is topprioriteit
Veiligheid is ook een topprioriteit. Een groeiend aantal standaard of optionele heftruckfuncties zorgt voor een hoog beschermingsniveau voor zowel de bestuurder als zijn werkomgeving. Linde Load Assist, een hulpsysteem dat de hef- en neigfuncties automatisch aanpast aan het gewicht van de last en de hefhoogte om kantelongevallen te voorkomen, is standaard ingebouwd. Wanneer de truck uitgerust is met een cabine, kan het elektronische gordelcontrolesysteem worden gecombineerd met deurbewaking. Met behulp van softwareconfiguratie kan de servicemonteur instellen of de gordel moet worden gedragen ondanks dat de deur gesloten is of dat het voldoende is als de chauffeur de deur heeft gesloten of de gordel heeft vastgemaakt. De Linde Reverse Assist Radar is de nieuwste veiligheidsassistentie die alleen bij Linde verkrijgbaar is. Deze herkent zowel bewegende als stilstaande objecten achter de truck en remt de truck bij gevaar zeer snel af tot stilstand. Last but not least dragen de op AI-gebaseerde Linde Reverse Assist Camera en Front Assist Camera bij aan het doel van ongevalvrije logistiek. De camerasystemen die in het 7² display van de truck zijn geïntegreerd, kunnen mensen van objecten onderscheiden en bij gevaar actief ingrijpen door de snelheid van de truck te verlagen.

De sleutel tot nog meer efficiëntie
Digitalisering en end-to-end connectiviteit dragen verder bij aan een hogere productiviteit. Draadloze gegevensoverdracht tussen het besturingssysteem en toepassingen in de cloud op een server met gegevensbescherming, maakt voorspellend onderhoud en software-updates via de ether mogelijk. De integratie van heftrucks in digitale procesketens met warehouse management- en truckbesturingssystemen belooft een verdere verhoging van de efficiëntie.

Motrac

Motrac is sinds 1954 toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek en exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks. De trucks van het innovatieve topmerk Linde voldoen aan de hoogste eisen. Motrac neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van geautomatiseerde warehouses.

Meer informatie: www.motrac.nl