ALMERE - Na maanden van lockdown en gesloten horeca verwent de consument zich met een beter en duurder stukje vlees. Niet alleen als er buiten de deur wordt gegeten, maar ook thuis. Het lijkt erop dat de Nederlandse consument als ‘troost’ voor de misgelopen zomervakantie meer geld uitgeeft aan goed vlees: de besteding aan vlees is gemiddeld met tien procent toegenomen in vergelijking met wat de consument er vóór corona aan uitgaf.
Dat blijkt uit cijfers van Nice to Meat, de oudste horecaslager van Nederland. Per kilo besteedt de consument nu gemiddeld €17, een stijging van tien procent ten opzichte van vóór corona. "Wat mensen eten in een restaurant willen ze nu ook thuis op hun bord. We zien dat aan de explosieve stijging van de aankopen in onze webshop. Die loopt tegenwoordig achter de trends in de horeca aan”, zegt Mikel Pouw, directeur van Nice to Meat.
De trend wordt bevestigd door de Koninklijke Nederlandse Slagersbond (KNS), waarvan alle Nederlandse slagers lid zijn. “Onze leden ervaren dat er veel meer vraag is naar luxer vlees. Thuis uit eten is populair en dat zie je terug in de aankopen bij de slager”, zegt KNS-directeur Marian Lemsom.
Bacon uit de top 10
In de top 100 van Nice to Meats meest populaire vleesproducten zijn opvallende verschuivingen te zien. Als gevolg van de zwaar getroffen hotellerie in de Randstad is de bij toeristen topfavoriet voor het ontbijt, bacon, uit de top 10 gevallen. Dit, terwijl de traditionele luxe vleesproducten de sterkste stijgers zijn in deze top 100. Prime Rib USA: van plaats 141 naar plek 33. De exclusieve Tomahawk-steak klimt van plek 121 naar 24. Creekstone Black Angus ossenhaas, de Bentley onder de ossenhazen, stijgt van plek 71 naar 54. Het meest opvallend is de toename van de consumptie van het meest exclusieve vlees dat er zo’n beetje te koop is, de Niku Tori van Japans wagyu. Deze delicatesse stijgt met stip van plek 743 naar de 32e plaats.
“Ongekend”, zegt directeur Pouw van Nice to Meat. “In onze 127-jarige geschiedenis hebben we dit nog nooit meegemaakt.” De top 10 is redelijk stabiel, de tournedos staat onveranderd op nummer één, mede door het grote succes van de biefstuk in jus. “De eerste plaats van de tournedos vieren we met een ode aan de biefstuk. Daarom hebben we onder anderen een speciale biefstukkaart ontwikkeld met alle bereidingen van de biefstuk van de haas die er zijn, bijvoorbeeld de Stroganoff en Rossini. Ook de Hollandse biefstuk krijgt volop aandacht: denk aan de biefstuk in jus en de biefstuk met sambal.”
Hang naar luxe vleessoorten
Over de extreme stijgingen van de meer luxe vleessoorten zegt hij: “Mensen kiezen minder voor goedkoop en meer voor de luxere delen en de luxere rassen. Na de maanden van lockdown, restaurantsluitingen en corona-ellende, kiest de consument voor betere producten waar de herkomst van bekend is. Wij zijn daar blij mee. De consument is op zoek naar een steeds betere kwaliteit en het verhaal achter het vlees. Wij leveren die kwaliteit met heel veel informatie over de herkomst."
Verder opvallend in de top 100 van Nice to Meat: de opmars van de vegetarische hamburger zet onverminderd door. De vegan Red Carrot SPARC hamburger stond vorig jaar nog op een bescheiden 87e plek. De veganburger stijgt naar de 42e plek.
Over Nice to Meat
Marktleider Nice tot Meat is de oudste horecaslager van Nederland met een succesvolle webshop voor de consument. Hofleverancier van sterrenchefs in heel Nederland. Een familiebedrijf met circa 1000 klanten in Nederland in de top van de markt. Nice to Meat snijdt jaarlijks circa 12 miljoen steaks van ossenhazen, entrecôtes en rib eyes. Nice to Meat bedient onder anderen toprestaurants Vermaat Groep, Inter Scaldes, Rijks Restaurant, Parkheuvel, en tophotels als Hotel Okura Amsterdam, Chateau Neercanne, De L’Europe Amsterdam, Conservatorium Hotel, InterContinental Amstel Amsterdam, NH Hotel Group, de Hilton Groep, Bilderberg Hotels en WestCord Hotels. Maar óók succesnummers als de Harbour Club, Entourage Group en Roadhouse Arnhem Bar & Kitchen.