De projectweek is onderdeel van een uitgebreid begeleidingsprogramma gedurende het schooljaar. Leerlingen lopen stage, ontmoeten studenten van verschillende studies, bezoeken open dagen en komen in aanraking met allerlei studies en beroepen. Volgens Inge Kirsten, decaan en docent Engels, is die loopbaanbegeleiding belangrijk. “We willen de overstap van mavo naar mbo of havo zo goed mogelijk laten verlopen. Door leerlingen intensief te begeleiden, maken ze een bewuste keuze en daarmee verkleinen we de kans op vroegtijdig schoolverlaten.”
Profielwerkstuk
In de projectweek werken de leerlingen aan een individueel profielwerkstuk. Daarin komen al die verschillende onderdelen samen. Inge: “De meeste leerlingen weten nu welke studie ze gaan kiezen, een enkeling zal ik als decaan nog persoonlijk begeleiden omdat die nog twijfelt. Maar de meesten kunnen zich gaan inschrijven. Het geeft leerlingen rust om die keuze voor de eindexamenperdiode te maken.”
Mbo-studie
Ook de klasgenoten Bente Frolik (16) en Jessica Gerber (15) hebben een keuze gemaakt. Bente: “Ik heb overwogen om de kinderopvang in te gaan. Ik heb daar een snuffelstage van vier dagen gehad, maar ik kwam erachter dat het toch niet goed bij me paste. Met mijn ouders en school ben ik gaan kijken naar andere mogelijkheden en ik ontdekte dat ik de reisbranche leuk vond. Zo kwam ik uiteindelijk uit op een mbo-studie manager Travel & Hospitality.”
Havo
Klasgenoot Jessica heeft zich ondertussen ingeschreven voor dezelfde studie. “Ik wil graag stewardess geworden. Deze opleiding is vrij breed en algemeen, zo houd ik de opties open. Als blijkt dat ik werken op een vakantiepark in het buitenland leuker vind, kan ik daar ook nog voor kiezen.” De twee klasgenoten vinden vooral het internationale karakter van de studie leuk. Jessica: “Ik vond het ook heel leerzaam om te zien wat mijn klasgenoten hebben gekozen. Sommigen kiezen een sportopleiding en een vrij groot groepje gaat naar de havo. En die keuze past ook echt bij ze.”
Het programma van de projectweek zat stampvol uitdagende activiteiten zoals een workshop presenteren en pitchen en een spel waarbij leerlingen hun waarden en kwaliteiten ontdekten. “Ik kwam er zo achter dat ik heel gastvrij en zorgzaam ben. Daarom past deze studie wel bij mij”, vertelt Jessica.
De twee mavo-leerlingen kijken met vertrouwen naar hun laatste maanden op het Buitenhout College. Bente: “Ik ga de school en mijn klas wel missen, want we hebben een hele leuke en hechte groep. Maar aan de andere kant is iedereen ook toe aan een nieuwe stap. Ik heb er echt zin in!”.