ALMERE - Dorcas wil dit jaar graag opnieuw een Dorcas Voedselactie organiseren. Eerder stonden enthousiaste vrijwilligers in supermarkten en kerken om producten in te zamelen. Nu heeft Dorcas een vernieuwde, moderne versie van deze vertrouwde actie. Het motto: samen pakken we honger en armoede aan! Dorcas zoekt hiervoor aanpakkers.

'Samen pakken we honger en armoede aan' is de slogan van de vernieuwde Dorcas Voedselactie. En dat is precies wat het is. Er wordt geld ingezameld voor voedsel bij nood maar ook om mensen op langere termijn te helpen. "Hulp is door de jaren heen veranderd: voedselpakketten zijn er nog maar soms. En ook noodhulp is veranderd. We kunnen nu mensen contant geld geven zodat ze zelf eten kunnen kopen", vertelt Dorcas-medewerker Janet Klein. "En natuurlijk is het belangrijk om mensen ook te helpen voor de langere termijn. Niet alleen voedsel voor vandaag, maar ook voor in de toekomst. Daarom richten we ons bij deze actie niet alleen op voedsel bij nood maar ook op mogelijkheden om eigen voedsel te verbouwen of om met werk eigen voedsel te verdienen. Dat noemen wij een pakkend pakket: een pakket hulp waar mensen echt mee geholpen zijn. Ook op lange termijn."

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de actie, zijn aanpakkers nodig. "Vroeger spraken we over vrijwilligers. Maar dat klinkt alsof het heel veel werk is. Daarom noemen we vrijwilligers tegenwoordig 'aanpakkers'. Want dat zijn het! Het zijn mensen die bereid zijn even de handen uit de mouwen te steken. Bijvoorbeeld door een digitale collecte te houden, actiefolders uit te delen in een supermarkt, een kerk of op school. Of door bijvoorbeeld een activiteit te organiseren zoals een pannenkoekenavond. Jong en oud kan meedoen. En het hoeft niet veel tijd te kosten", zo vult Margriet Visser van Dorcas aan. "Als je een uurtje van je tijd investeert, heb je al een prima actie met een prachtige opbrengst. En kan jouw inzet zomaar levensreddend zijn voor mensen in nood!"

Aanpakkers die zich in de maand september aanmelden, krijgen tijdig op maat gemaakt actiemateriaal toegezonden met een QR-code naar een eigen actiepagina. Janet Klein: "Die kun je heel gemakkelijk delen via je sociale media. Je kunt hier live de opbrengst van je actie volgen." Visser knikt bevestigend: "Dus eigenlijk is het alleen maar leuk om mee te doen. En levensreddend. Die kans laat je toch niet liggen?"

Aanmelden kan via www.dorcas.nl/aanpakkers.