ALMERE - Bij het Buitenhout College verbinden ze leren graag aan het echte leven. Leerlingen van mavo 1 bogen zich daarom over het “grijze” schoolplein, dat wel een make-over kan gebruiken. Jhamy Wijnaldum en Senna Oosterhof maakten met hun groepje de twee beste ontwerpen. ”Je kon bij deze opdracht helemaal losgaan, zolang het maar milieuvriendelijk was.” Veel groen, zuinig voor het milieu, niet te duur. Met die wensen in het achterhoofd sloegen 1 mavoleerlingen Jhamy Wijnaldum (12) en Senna Oosterhof (12) in groepjes van vier tijdens een projectweek aan het ontwerpen. ”Het schoolplein is nu te grijs”, vertelt Jhamy. “Als het heet is in de zomer, is er helemaal geen schaduw, dus er moeten meer bomen komen. En het schoolplein is nu niet actief, dus er moeten activiteiten komen. We hebben basketbalnetten en een klimrek bedacht. Ook willen we een moestuin voor de kantine en een drinkwaterfontein, voor als kinderen geen water bij zich hebben.”
Kabelbaan
Op de plattegrond van Senna’s groepje is onder andere een kabelbaan en een voetbalveld van echt gras te zien. ”Stel je voor: het regent heel hard, dan kan dat gras het water opnemen en zal het schoolplein niet overstromen. We hebben daarom ook putten getekend. Verder hebben we bomen met bankjes eromheen en prullenbakken, waar je kan chillen met je vrienden,” legt Senna uit.
Beroepsgericht
De opdracht is een mooi voorbeeld van de beroepsgerichte mavo van het Buitenhout College, vertelt gymdocent Youri Postma. “We proberen buiten de vaste kaders te denken. Normaal gesproken zijn we als docenten veel meer aan het zenden, aan het vertellen over onze vakken. Door vakken samen te brengen, gaan leerlingen meer verbindingen zien. In dit project werkten ze tegelijkertijd aan biologie en gym, wiskunde, aardrijkskunde en biologie.”
Betekenisvol leren
We willen de wereld en de kennis van buiten naar binnen brengen, vult Heleen Nijveld, docent Nederlands, aan. ”Dat noemen we betekenisvol leren, dat je problemen oplost in de echte wereld.” De beroepsgerichte mavo van het Buitenhout College is een plek waar leerlingen niet alleen moeten denken, maar juist moeten doen. Heleen: “We slaan een brug tussen theorie en praktijk, werken vakoverstijgend en geven levensecht onderwijs. Leerlingen doen op deze manier niet alleen kennis op, maar ook vaardigheden. Dat is fijn voor later.”
Uitstapjes
Senna heeft het enorm naar haar zin op de mavo. “De uitstapjes die we hadden, naar een kas, het bos en het ROC, waren superleuk. Je leert altijd wel iets. Schaal berekenen, opmeten, biologie. We hebben over planten geleerd en over groenten. Dan stond er voor ons een box met een theedoek eroverheen, je moest voelen wat voor groente of fruit het was. Bij het maken van de plattegrond was het leuk om creatief bezig te zijn. Ik hou heel erg van knutselen. Je kon bij deze opdracht helemaal losgaan, zolang het maar milieuvriendelijk was.” Alle eersteklassers hebben hun ontwerp gepresenteerd aan de directie.
De groepjes van Jhamy en Senna hadden de mooiste kijk op het schoolplein en wisten dat het best te onderbouwen. Zij gaan nu in gesprek met de architect om te kijken of hun ideeën gerealiseerd kunnen worden.