Wethouders hebben een druk programma, dus de 'bazen van morgen' gingen direct aan de slag. Alissa bezocht, na een gezamenlijk ontbijt op het stadhuis, een locatie van het Taalcentrum in de Bouwmeesterbuurt. Leerlingen van 4 tot 18 jaar oud, die de Nederlandse taal niet of nauwelijks kunnen spreken, krijgen daar taalles. Ze krijgen op die manier betere kansen in het onderwijs, en later in hun werkende leven. Daarna bezocht Alissa de Nieuwe Bibliotheek in het stadscentrum, waar ze kennismaakte met alle onderwijsprogramma's die daar worden aangeboden.
Hoe blijft de binnenstad aantrekkelijk?
Jesshayara ging na het ontbijt door naar een netwerkevenement van UPAlmere. Daar opende wethouder Veeningen samen met Jesshayara de 'lunch pensant'. UPAlmere verbindt talent, innovatiekracht, kennis en bedrijven in de stad. Daarna bezocht Jesshayara een bestuurlijk overleg met gedeputeerde Jan de Reus over het Hart van de Stad en kreeg zij een rondleiding over de ontwikkelingen in het centrum. Daar werd besproken hoe de binnenstad van Almere aantrekkelijk blijft voor alle inwoners, aangezien de stad de komende jaren flink groeit.
Jesshayara kreeg ook een vraagstuk om over mee te denken. In een gezonde en vitale stad wonen namelijk ook vitale inwoners. Daarvoor is het belangrijk om mensen aan het sporten te krijgen. Jesshayara bedacht een plan om meer jongeren in beweging te krijgen. Volgens Jesshayara bereik je de meeste jongeren via hun vrienden en influencers. Ook is het volgens haar van belang om hen gratis of met korting kennis te laten maken met verschillende sporten en sportverenigingen.
'Het gaat om wat er binnen gebeurt'
Alissa dacht mee over de school van de toekomst, die binnen nu en 15 jaar moet verrijzen in het stadsdeel Pampus. Bij het bouwen van zo'n school komt een hoop kijken. Want, hoe moet het gebouw eruit komen te zien? En hoe gaan leerlingen er eigenlijk naartoe? Alissa kwam met een bijzonder ontwerp.
Alissa ontwierp een school die goed bereikbaar is, met de fiets, bus, auto en trein. "Het is belangrijk dat je als leerling makkelijk op deze school kan komen." Het gebouw hoeft er van buiten niet bijzonder uit te zien, stelt Alissa. "Want het belangrijkste is wat er binnen gebeurt". Ook richtte ze een 'chillplek' in waar de leerlingen terecht kunnen als ze een tussenuur hebben. De afdeling onderwijs heeft haar opdracht beoordeeld en ze kreeg een dikke 10.
Gelijke kansen
Maaike Veeningen en Roelie Bosch zijn trots op de leerlingen die een dagje in hun voetsporen traden. Ze onderstrepen dat het nodig is dat jonge Almeerders de kans krijgen om een dag mee te draaien als Baas van Morgen.
"Als gemeente werken wij aan gelijke kansen voor alle jongeren. Het is belangrijk om het talent van morgen vandaag al te laten zien welke mogelijkheden ze in de toekomst hebben. Baas van Morgen was voor ons een enorm succes en een hele leuke ervaring. Beide leerlingen hebben hele creatieve oplossingen gevonden voor de dossiers waarop we hun hulp hebben gevraagd. Met die frisse ideeën kunnen wij nu weer verder aan de slag", aldus wethouders Roelie Bosch en Maaike Veeningen
JINC zet zich in voor kansengelijkheid voor alle kinderen in Nederland. Leerlingen mogen via hun project een dag ervaren hoe is het om het werk van bijvoorbeeld de baas van een bedrijf, wethouder of CEO te doen. Ze doen daarbij belangrijke ervaring op, leggen nieuwe contacten en krijgen een 'kijkje in de keuken'. Op die manier leren ze hoe een bedrijf in elkaar steekt en dat het belangrijk is om je talenten te ontwikkelen.
JINC stelt dat de kansenongelijkheid in het onderwijs toeneemt, en wil daar verandering in aanbrengen. De organisatie gelooft, net als de gemeente Almere, dat ieder kind gelijke kansen verdient. "Met JINC Baas van Morgen laten we zien dat een goede start op de arbeidsmarkt niet voor al het talent van morgen vanzelfsprekend is. Een netwerk en een rolmodel kunnen daarbij helpen', aldus directeur Daniël Roos.