ALMERE - 10 FEBRUARI 2019 - Na drie intensieve dagen van brainstormen, analyseren, ontwerpen, wikken en wegen is er een einde gekomen aan ‘Lerarentekort: De Challenge’ in het Almeerse stadhuis. Uit de bedachte concepten van de twaalf teams koos de vakjury voor Edu-match: een digitaal platform om vraag en aanbod van talenten te matchen tussen scholen, bedrijven en inwoners. De vier teamleden, Mirre Cicilia, Fred van Toor, Friso Postma en Vijaybabu Nakkonda, gaan naar huis met een cheque van 1.500 euro.


Zo’n zestig deelnemers doneerden dit weekend hun tijd, energie en creatieve denkkracht om het groeiende maatschappelijke probleem van het lerarentekort te lijf te gaan. In masterclasses leerden ze over ‘design thinking’: innoveren met de eindgebruikers als centrale uitgangspunt. Die vaardigheden brachten ze met hun team meteen in de praktijk. Ze legden de essentie van het probleem bloot en werkten allerlei mogelijke oplossingen uit. Dat leidde, naast de winnaar, tot de volgende teamconcepten:


1. Leerlingen uitleg laten geven aan klasgenoten, onder het motto ‘iedereen (onder)wijzer’
2. Een ‘droombal’ met smart-technologie om de kwaliteiten van leraren te spiegelen.
3. Het organiseren van samenwerkingssessies en ontmoetingen tussen leraren.
4. Het beter inzichtelijk maken van de toelagen en scholings- en ontwikkeluren voor leraren.
5. Het starten van een onderwijswinkel voor inspiratiesessies, workshops en experimenten.
6. Een platform dat potentiële leraren helpt bij het kiezen van een school die het beste bij ze past.
7. Het verbeteren van het imago van het vak van leraren door inwoners te laten participeren.
8. Het instellen van een nieuw type selectieprocedure om meer zij-instromers binnen te halen.
9. Het verlagen van de drempel voor zij-instromers door betere informatievoorziening en matching.
10. Het bedrijfsleven uitnodigen om een bijdrage te leveren op scholen (coaching, innovatie).
11. Het creëren van creatieve broedplaatsen op scholen voor kruisbestuiving met professionals.

Jureren vanuit verschillende disciplines

Een speciaal samengestelde vakjury beoordeelde de concepten. Deze jury bestond uit Susanne Olivier, (lid van het college van bestuur van de Almeerse Scholen Groep), Suzanne von der Dunk (directeur Randstad Onderwijs), Frans Jorna (concerndirecteur Digitale Stad en Innovatie van de gemeente Almere) en Bas Antonis (een van de oprichters van STUDIO.WHY, het bureau dat de challenge hielp organiseren). Zij letten - elk vanuit hun eigen professionele achtergrond - op verondersteld draagvlak binnen het onderwijs, haalbaarheid, potentiële effectiviteit, originaliteit, samenwerking en presentatie.
Susanne Olivier namens de vakjury: “De winnaar, team Edu-match, biedt met hun idee inspiratie voor echte innovatie in de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven. En het nodigt leraren uit om op een andere manier te kijken naar hun vak. Daarom verdient dit team wat ons betreft de hoofdprijs!”
Van concept naar praktijk De uitgebreide brainstorms in de teams hebben natuurlijk nog veel meer ideeën opgeleverd dan de twaalf die vanmiddag zijn gepresenteerd. De teams gaan daarom op korte termijn nog een keer langs bij de schoolbesturen om te praten over de complete opbrengst van de afgelopen drie dagen. De schoolbesturen en de gemeente benutten de gegenereerde ideeën voor een plan van aanpak dat dit voorjaar klaar is.

Waarom deze challenge?

Het lerarentekort is een groeiend probleem in heel Nederland en ook in Almere. Nu al zijn vacatures in het onderwijs moeilijk in te vullen en staan lesuren onder druk. Simpele oplossingen zijn er niet. Daar is het probleem gewoonweg te ingewikkeld voor. Om tot vernieuwende invalshoeken te komen, hebben de Almeerse scholen en de gemeente de denkkracht ingeroepen van mensen uit de stad en daarbuiten. Iedereen merkt namelijk direct of indirect de gevolgen van het lerarentekort.


‘Lerarentekort: De Challenge’ is een initiatief van de gemeente Almere, Almeerse scholen en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen met STUDIO.WHY, Windesheim Flevoland en Aeres Hogeschool Almere.