Wethouder Alexander Sprong: "In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Wij vinden het belangrijk dat kwetsbare huurders beschermd worden en iedereen prettig kan wonen in Almere. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels? Dan kan een huurder dit bij het meldpunt van gemeente Almere melden en dan treden wij handhavend op en als het nodig is, geven wij een boete." Wethouder Paul Tang vult aan: "Mensen moeten zich veilig en fijn voelen in hun woning en leefomgeving. En als er sprake is van een misstand dan moeten zij weten waar zij de melding kunnen doen. En wij moeten ervoor zorgen dat dit ook op een makkelijke manier gedaan kan worden. Daar werken we nu aan."
Actief toezichthouden
De gemeente gaat actief toezicht houden op verhuurders om misstanden aan te pakken. Dit doet de gemeente samen met Politie Flevoland, de Arbeidsinspectie, het Openbaar Ministerie en het Bureau gelijke behandeling. Ook wordt afgestemd met de Huurcommissie en de Woonbond om de bij hen beschikbare informatie te benutten. Sinds 1 juli 2023 kunnen huurders met klachten over hun verhuurder al melding doen via de gemeentelijke website: www.almere.nl/wonen/meldpunt-problemen-met-verhuurders. Die klachten kunnen betrekking hebben op onder andere intimidatie, discriminatie, te hoge borgsommen en onduidelijke contracten.
Verbetering website, digitaal meldingsformulier en communicatiecampagne
Om de drempel om het te melden zo laag mogelijk te maken wordt er momenteel gewerkt aan de verbetering van het meldpunt op de website van de gemeente. Onder andere door de toevoeging van een digitaal meldingsformulier. De verbeterde website gaat na de zomervakantie 2024 live. Dit gebeurt in combinatie met een communicatiecampagne gericht op verhuurders (welke regels zijn er) en huurders (bekendheid meldpunt vergroten). Dan moet blijken of de meldingsbereidheid toeneemt. Dat wordt gemonitord en over 2 jaar geëvalueerd.