ALMERE - De balies van Burgerzaken en Sociaal Domein van de gemeente Almere zijn vanaf vandaag, 28 september, voorzien van hulpmiddelen voor gesprekken tussen doven en slechthorenden met baliemedewerkers. Ook als je last hebt van omgevingsgeluiden en prikkels kun je hier gebruik van maken. Wethouder Froukje de Jonge -vanuit haar portefeuille inclusie- en wethouder Julius Lindenberg -vanuit zijn portefeuille dienstverlening- waren 28 september aanwezig bij de feestelijke aftrap. Zij hebben de apparatuur getest en zijn hierover in gesprek gegaan met ervaringsdeskundigen en baliemedewerkers.
,,Mooi dat we dit nu ook kunnen aanbieden. Het heeft ons serviceniveau naar de Almeerders verhoogd. We worden hierdoor weer iets completer, toegankelijker en inclusiever in onze dienstverlening’’, aldus wethouder Lindenbergh.
Wethouder De Jonge: ,,Dienstverlening van de gemeente is super belangrijk en dus is het zaak dat die goed is voor alle inwoners. Want als gemeente moet je er zijn voor iedereen.”
Hoe gaat het in zijn werk?
Aan de balie gebruikt de gemeente apparatuur om het stemgeluid van de medewerker te versterken en het omgevingsgeluid weg te filteren. Via een (eigen) koptelefoon, ringleiding of aansluiting op eigen gehoorapparaten kan het gesprek gevolgd worden. Ook kan er gebruik worden gemaakt van Teletolk, wanneer een gebaren- of schrijftolk handig is.
Deze feestelijke lancering is in aanloop van de landelijke Week van de Toegankelijkheid, waar Almere ook aan meedoet. 4 t/m 8 oktober staat in het teken van inclusie. Tijdens deze week wordt op verschillende manieren aandacht gevraagd voor het thema inclusie. Zo is de hele maand oktober een expositie van de Guusjes bewustwordingscampagne te zien in het stadhuis.