We volgen de ontwikkelingen van het elektrisch rijden
Wethouder Alexander Sprong: "Om de toenemende vraag naar elektrisch rijden bij te benen moeten we versnellen. Het is belangrijk dat het laadnetwerk van Almere passend meegroeit met de groei van elektrische voertuigen om bij te dragen aan het verder terugdringen van de CO2-uitstoot van mobiliteit in Almere. We willen verder verduurzamen en ervoor zorgen dat de lucht schoon blijft. Elektrisch rijden draagt daaraan bij. We willen dat de Almeerder een elektrische auto kan aanschaffen zonder zich zorgen hoeven te maken of er voldoende laadpunten zijn. De keuze om een elektrische auto aan te schaffen in plaats van een auto op fossiele brandstoffen moet makkelijker worden gemaakt. Met de toenemende aantallen van elektrische auto's moeten we dus ook zorgen voor voldoende laadpunten."
Laadpalen in eerste plaats op eigen terrein
'De Ladder van Laden' wordt voortgezet. Dit betekent dat een laadpaal in eerste plaats op eigen terrein moet worden neergezet. Lukt dit niet, dan wordt gekeken naar ruimte die in beheer of eigendom is van de gemeente. Uitzondering hierop is als de grond in eigendom of erfpacht is van een private partij (zoals bij brandstofverkooppunten). Voor elektrische rijders die niet op eigen terrein of bij gemeentelijke gebouwen kunnen laden, is er de mogelijkheid om te laden bij de laadpalen die door iedereen te gebruiken zijn in de openbare ruimte.
Plaatsen van de laadpalen op basis van vraag, data en verwachte laadvraag
Laadpalen worden geplaatst op basis van aanvragen van elektrische rijders (vraagvolgend). Op plaatsen waar laadpalen overbelast raken worden meer laadpalen geplaatst. Hierover houdt de gemeente data bij over het gebruik van de laadpalen in de stad. En er worden nu al laadpalen geplaatst waar bekend is dat er op korte termijn meer vraag gaat ontstaan, zoals bij nieuwbouwwijken.
Versnelling van plaatsen laadpalen door gebruik van plankaart
Om de aanleg van een dekkend laadnetwerk te versnellen werkt de gemeente aan een plankaart voor de periode 2023-2027. Op deze plankaart staan 900 potentiële locaties voor reguliere laadpalen ingetekend. Al deze locaties zijn getoetst op technische inpasbaarheid. Een nieuwe aanvraag voor een laadpaal wordt naast de plankaart gelegd. Het aanwijzen van een locatie kan daardoor sneller. In bijzondere gevallen vindt maatwerk plaats en kan worden afgeweken van de locaties. Dan gaat het bijvoorbeeld om plaatsen waar groot onderhoud plaatsvindt en bij bepaalde gebiedsontwikkelingen.
Inwoners worden geïnformeerd over de plankaart
Inwoners worden geïnformeerd over de locaties. Meepraten over locaties is niet mogelijk vanwege de technische inpasbaarheid. Specifiek voor de plankaart wordt een online informatieplatform ingericht met een digitale kaart. Als het online informatieplatform toegankelijk is, wordt dit bekendgemaakt via de gemeentelijke informatiekanalen. Tot de vaststelling van de locaties uit de plankaart worden besluiten over laadpalen bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Verbeteren informatie over bezwaargronden en collectieve verkeersbesluiten
Voor het aanwijzen van een laadplek is een verkeersbesluit nodig. Tot nu toe zijn de meeste bezwaren op verkeersbesluiten voor laadpalen ongegrond verklaard. Het veelvoorkomende bezwaar dat plaatsing van een laadpaal leidt tot een toename van parkeerdruk is bijvoorbeeld ongegrond. Er komt daarom betere informatie over bezwaargronden. Ook neemt het college voortaan collectieve verkeersbesluiten om locaties voor laadpalen aan te wijzen.
We werken samen met partijen voor het opbouwen van ons laadnetwerk
Voor reguliere laadpalen werkt de gemeente samen in de concessie voor publieke laadpalen van de Metropoolregio Amsterdam elektrisch (MRA-e). Dit biedt naast schaal- en kennisvoordelen ook ontzorging bij het plaatsen van laadpalen. In de loop van 2023 vindt de voorbereiding plaats voor een nieuwe concessie voor reguliere laadpalen.