Een eigen bedrijf starten is een spannende onderneming. Je wilt het natuurlijk goed voorbereiden in de hoop dat het een succes wordt. De feestelijke opening moet daar het startschot voor geven. Je kunt hiervoor het bedrijf aankleden door
vlaggenlijnen te bedrukken
met je bedrijfslogo. Hiermee trek je ook de aandacht van passanten en dat is natuurlijk nooit weg. Die vlaggenlijnen moet je niet weggooien als de opening erop zit. Je kunt ze altijd nog gebruiken bij een jubileum of als je je bedrijf vertegenwoordigt op een beurs of congres.
Relatiegeschenken met logo
Om klanten voor je bedrijf te interesseren kun je diverse items laten bedrukken met je logo of bedrijfsnaam. Zo zijn aanstekers, pennen en
waterflessen met naam
prima geschikt om jouw bedrijf extra onder de aandacht te brengen. Het zijn artikelen die mensen leuk vinden om te krijgen. Je kunt het item dat je uitdeelt natuurlijk afstemmen op de aard van je bedrijf. Een waterfles past heel goed bij een sportschool, schoonheidssalon of ander bedrijf dat zich bezighoudt met een gezonde leefstijl. Een aansteker leent zich daar juist weer wat minder voor maar kan wel heel goed voor een boekwinkel, winkel in huishoudelijke artikelen, een garagebedrijf of timmerbedrijf.
Plan de opening zorgvuldig
Als je werk wilt maken van de opening van je bedrijf dan is een goede planning belangrijk. Plan ruim van tevoren zodat je voldoende tijd hebt om giveaways met je bedrijfsnaam te bestellen. De levering duurt al snel twee weken vanaf het moment van bestellen tot het ontvangen van de proefdruk en de daadwerkelijke levering. Wil je de opening laten verrichten door een speciaal persoon dan moet je ook met diens agenda rekening houden. De burgemeester zal niet voor iedere opening komen opdraven, maar misschien wel een wethouder of ander persoon die binnen de plaats waar je bent gevestigd bekendheid geniet. Natuurlijk kun je de opening ook door je kinderen laten doen of door een persoonlijke goede bekende.
Kondig de opening ruim van tevoren aan
Voor de opening kun je alvast adverteren in bijvoorbeeld de plaatselijke krant. Doe dat niet drie maanden van tevoren maar bijvoorbeeld 1 of 2 weken voordat de deuren opengaan. Mensen die nieuwsgierig zijn zullen dan zeker de moeite nemen om even langs te komen om de zaak te komen bekijken. Als je dan ook nog voor een hapje en een drankje zorgt scoor je zeker extra punten. Je kunt overigens ook petit-fours of koekjes laten bedrukken met je logo. De plaatselijke bakker zal je bestelling daarvoor graag opnemen.
Na de feestelijke opening
Na de opening van je bedrijf wil je natuurlijk klanten binnenhalen. Dat doe je met een marketing campagne die is afgestemd op jouw bedrijf en de doelgroep waar je je op richt. Je kunt deze zelf ontwikkelen of je hierbij laten adviseren door een deskundig bureau.