AMSTERDAM - De Almeerse Remon Klik die docent biologie is op het HLZ (Hervormd Lyceum Zuid) in Amsterdam, is tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar '23/24. In de lessen biologie van Remon Klik maken leerlingen stop-motionfilmpjes om de werking van organen, zoals het hart of de longen, écht te leren begrijpen. Hij versterkt zijn lessen met beeld en begeleidt talloze leerlingen die ervoor kiezen hun profielwerkstuk in documentairevorm te maken.
Klik was een van de zes genomineerden tijdens deze zesde editie van Filmleraar van het Jaar, een landelijke verkiezing die wordt georganiseerd door Netwerk Filmeducatie en de regionale Filmhubs on meer aandacht te vragen voor (het belang van) filmeducatie.
Vlogs, Blockbusters, Instagram-stories, TikTok-video's. Films maken en kijken is voor de meeste kinderen en jongeren dagelijkse kost. Maar hoe leren ze om te gaan met de kracht van al die beelden? Bevragen wat je ziet en wat je maakt en benoemen wat een beeld met je doet, levert rijke gesprekken en inzichten op. Over de maatschappij, de geschiedenis, wetenschap, de maker en over de kijker zelf. Steeds meer leraren besteden hier aandacht aan in de klas. Het Netwerk Filmeducatie zet met deze verkiezing de leraren in de spotlight die het medium bewust, inspirerend en in al zijn kracht en pracht maken en onderzoeken.
Over de winnaar
Remon Klik (47) uit Almere is ruim twintig jaar docent en laat al bijna net zo lang zijn leerlingen kennismaken met film kijken en maken. Het begon met het begeleiden van leerlingen bij het maken van uitzendingen voor lokale televisie. Daarna konden leerlingen zich facultatief inschrijven voor incidentele filmworkshops na schooltijd. Langzamerhand werden de workshops op vaste momenten in de week gegeven en werd film ingebed in het projectonderwijs op school. Waarna Remon de kans kreeg om een driejarig curriculum te ontwikkelen voor de onderbouw. Daarnaast helpt Remon zijn collega's bij het opzetten van een filmles en adviseert hen over hoe ze het gebruik van film in de klas kunnen aanpakken, bijvoorbeeld voor taalverwerving, of het verfilmen van een (eigen) gedicht.
Deze bevlogenheid om kennis te delen met collega's en met andere scholen vond de jury indrukwekkend. Uit het juryrapport:
"Film is nog geen bestaand vak op de meeste scholen, Remon heeft echt gepionierd. Buiten dat hij een leerlijn aanbracht in zijn filmonderwijs, zet hij film zo in dat leerlingen meer én gemotiveerder leren. En met succes: dit jaar wonnen vier van zijn derdejaars-leerlingen het Nationaal Film Festival voor Scholieren, zij mochten naar Griekenland om zich te meten met jonge Europese filmmakers."
Finalisten
Op 1 november werden de zes regionale winnaars van Filmleraar van het Jaar bekend gemaakt. Gekozen uit alle inzendingen (basis- en voortgezet onderwijs). Zij streden vervolgens om de landelijke titel.
Regio Midden - Astrid van der Knaap - Leerkracht groep 5 op RKBS De Stek in Houten
Regio Zuid - Jessica van der List - Docent CKV op het Pieter Zeeman Lyceum in Zierikzee
Regio Zuid-Holland - Roald van der Laan - Leerkracht op SOL De Bron in Hendrik-Ido-Ambacht
Regio Noord - Chris Beijer - Leerkracht groep 6 op de Leeuwarder Schoolvereniging in Leeuwarden PUBLIEKSPRIJS
Regio Noord-Holland - Remon Klik - Docent Biologie op het HLZ in Amsterdam JURYPRIJS
Regio Oost - Elly de Bruin - Docent Theater & Film op NSG Groenewoud in Nijmegen
Publieksfavoriet
Naast de vakjury heeft het publiek een belangrijke rol in de verkiezing. De publieksstem telt in de eindbeoordeling voor 1/6e mee. Daarom deden de filmleraren de afgelopen twee maanden enorm hun best om zoveel mogelijk stemmen in de wacht te slepen. Chris Beijer (41), leraar groep 6 op de Leeuwarden Schoolvereniging, haalde 30% van alle duizenden publieksstemmen binnen. Hij mag zichzelf de publiekswinnaar noemen. Ook de burgemeesters van Leeuwarden (Sybren Buma) en Heerenveen (Avine Fokkens) riepen mensen op om op Chris te stemmen. Met succes!
Remon Klik is gedurende één schooljaar het boegbeeld voor filmeducatie in het onderwijs, wint (net als alle regionale winnaars) een jaarabonnement op Cineville en ontvangt ook een Nationale Bioscoopbon t.w.v. 250 euro. Daarnaast wint hij een bezoek aan een filmtheater of filmfestival naar keuze met de hele klas. Ook neemt de winnaar plaats in de jury van de verkiezing van 2024-2025 en mag hij als teacher in residence bij Netwerk Filmeducatie aan de slag om filmlessen te ontwikkelen voor de eigen klas en om te delen met andere docenten. Als hoofdprijs mag de winnaar (of een collega van school) deelnemen aan de enige post-hbo jaaropleiding filmeducatie: On the Movie, t.w.v. 3500 euro.
Vakjury
De jury van Filmleraar van het Jaar bestaat uit zes onderwijs- en filmprofessionals: filmmaker en acteur Idriss Nabil, onderwijsjournalist Raounak Khaddari, filmdocent (op het voortgezet onderwijs) Kathelijne Bijlsma, Filmleraar van het Jaar 2022 Dorien Nannes en Maud Jacobs (leraren primair onderwijs onderbouw) en een van de winnaars van de Documaken profielwerkstuk-wedstrijd, leerling Xander Oudewater.
Een filmleraar zet film bewust in, zodat leerlingen méér leren zien in bewegend beeld én zich beter leren uitdrukken als ze zelf filmpjes of vlogs maken. Denk aan een leraar Nederlands die een scene uit een boek verfilmd met de klas. Een CKV-docent die leerlingen films leert maken of analyseren, een leraar die film gebruikt in de les om complexe thema's te bespreken (genderidentiteit, racisme) of een leraar die kiest voor een eindfilm met groep 8, in plaats van een musical.
Over de verkiezing
Filmleraar van het Jaar is een jaarlijks terugkerende verkiezing waarmee Netwerk Filmeducatie en de regionale filmhubs meer aandacht vragen voor filmeducatie, naar een idee van Eye Filmmuseum en het Nederlands Film Festival. Met dank aan: Cineville, International Film Festival Rotterdam en de Nederlandse Vereniging voor Bioscopen en Filmtheaters.