ALMERE - Maandagmiddag 4 november kreeg een 21-jarige man uit Almere onverwacht bezoek. Terwijl hij aan de telefoon zat – in een poging nieuwe slachtoffers van bankhelpdeskfraude te maken - viel de politie binnen in zijn woning en werd hij op heterdaad aangehouden.


De aanhouding is een belangrijke stap in een breder onderzoek naar bankhelpdeskfraude en phishing. De politie linkt meerdere aangiften aan de criminele organisatie waar de verdachte toe behoorde. Vermoedelijk loopt het totale schadebedrag bij slachtoffers op tot enkele tienduizenden euro's.

Oplichting

Slachtoffers ontvingen phishingmails uit naam van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, DigiD of MijnOverheid.nl. Anderen werden gebeld door de verdachte die zich voordeed als helpdeskmedewerker van een bank. De verdachte vertelde slachtoffers in dat er een onbekende telefoon gekoppeld zou zijn aan zijn of haar bankaccount en dat verificatie nodig was. In werkelijkheid werden met deze smoes bankgegevens en geld gestolen.

Heterdaad

Terwijl de verdachte aan de telefoon zat met een mogelijk nieuw slachtoffer, wist de politie de locatie van de verdachte te vinden. Hij is op heterdaad aangehouden door de Ondersteuningsgroep (OG) van de politie. Hij zit momenteel vast voor verhoor. In de woning zijn meerdere telefoons en andere gegevensdragers door digitaal specialisten veiliggesteld en in beslag genomen. Het onderzoek loopt verder en het is goed mogelijk dat deze nieuwe data leidt naar meer verdachten en aangiften. Daarom sluiten we meerdere aanhoudingen ook niet uit.

Slachtofferbeslag

Bij de verdachte werd ook beslag gelegd op onder meer zijn auto en dure merkkleding. Dit is bedoeld als ‘conservatoir beslag’, ook wel bekend als slachtofferbeslag. De staat legt dan beslag op het vermogen, of een deel daarvan, van de verdachte van een misdrijf. Dit gebeurt nog voordat de rechter een uitspraak doet. Het beslag is een soort zekerheidstelling op een eventuele schadevergoeding waartoe een verdachte uiteindelijk veroordeeld zou kunnen worden.